Schoolprojecten

 

Pupil meets
puppet

Voor de afscheidsmusical /
toneelproductie van groep 8

Introductie
Poppentheater is hét kruispunt tussen beeldende kunst en toneel. Daarom biedt het bijzondere visuele en theatrale expressiemogelijkheden. Groep 8 leert in dit project technieken uit het poppentheater zoals maskerspel, schaduwtheater en poppenspel in hun eigen toneelproductie toe te passen.

Omschrijving

Poppen zijn er in alle mogelijke maten, gedaantes en technische uitvoeringen. Uitgaande van wat het toneelstuk/musical nodig heeft, worden er passende poppen bij bedacht en door de scholieren gebouwd. Dat kunnen eenvoudig te bespelen stokpoppen worden of mogelijk zelfs reuzen poppen, die door teams van scholieren samen worden bespeeld.

Schaduwtheater is de goochelafdeling van het poppentheater. Met licht en schaduw toveren de scholieren droombeelden op alle denkbare schermen. Groot, klein, met je eigen lijf, keukengerei of zelfgemaakte schimmenfiguren…

Maskerspel is een hele intensieve en lichamelijk inspannende vorm van het poppentheater, die absurde types en dierlijke trekken van de mens openbaart.

Wat de leerkracht moet weten over het project:

Het is niet per se de intentie om een complete poppentheatervoorstelling met groep 8 te maken, maar om een extra dimensie toe te voegen aan een musical/toneelproductie. Dat wil zeggen, dat ik mogelijk met een deel van de klas intensiever werk, afhankelijk van de uitvoering van het toneelstuk. Uitgaande van het gekozen toneelstuk / musical gaan we samen kijken, wat we vanuit het poppentheater toe kunnen voegen. Is dat misschien een schimmentheater scène? Of poppen? Of een aantal maskerspelers? Ik sta helemaal open voor alle mogelijke ideeën en wil proberen, om alles mogelijk te maken, voor een bijzondere toneelervaring van de scholieren!

Doen

De scholieren bouwen zelf poppen, maskers, schaduwschermen en rekwisieten.
Beeldende vormgeving en creativiteit staan hierbij centraal.

Beleven

De scholieren ervaren hoe het is, om een pop of masker te bespelen. Het vermogen, om gevoelens op een pop of object te projecteren wordt getraind. Daarbij wordt een groot beroep gedaan op het inlevingsvermogen van de scholieren.

Zien

Een toneelproductie is voor een groot deel een visuele ervaring. Heldere beeldspraak te ontwikkelen is net zo belangrijk als een indrukwekkende toneeltekst, om de toeschouwer te bereiken en emotioneel te raken.

Horen

Stemtraining is een onderdeel van het project. Hoe spreekt een oude, zware reus? Wat voor stem past bij een elfje? Of een kikker? Hierbij moet je goed naar jezelf en anderen luisteren, om de passende stem bij jou pop of masker te vinden.

Denken

Poppentheater vraagt naar veel individuele, technische oplossingen. Hoe krijg ik voor elkaar dat mijn pop dit of dat kan doen? Hoe moet ik de lichtbron manipuleren om een bepaald effect te krijgen? De scholieren zullen samen met mij veel oplossingen moeten gaan bedenken…

Opmerkingen

Dit is geen gestandaardiseerd project maar eentje, die er bij iedere school totaal anders kan gaan uitzien. Creatieve oplossingen, en soms wel de inzet van enthousiaste ouders ter ondersteuning, kunnen onderdeel gaan uitmaken van het project. Alles in afspraak met de scholen zelf.

 

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227,